-
Bezpieczeństwo Bankowości Internetowej
Szanowni Państwo,
Częstochowski Bank Spółdzielczy JURA BANK, podejmuje działania mające na celu szerzenie szeroko rozumianej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa bankowości internetowej. W niniejszej zakładce publikowane będą dobre praktyki z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego, standardy działania zapobiegające oszustwom oraz ostrzeżenia o bieżących zagrożeniach.
Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa. Oszuści próbują wykorzystać Twoje roztargnienie i nieostrożność. Nie daj się zaskoczyć!
-
Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
-
Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.
-
Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.
-
Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
-
Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
-
Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki).
-
Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.
-
Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
-
Czytaj nasze komunikaty na temat bezpieczeństwa – bądź na bieżąco!
-
Śledź informacje oraz komunikaty przesyłane w systemie bankowości elektronicznej.
Złodzieje mogą podjąć próbę włamania do Twojego komputera lub telefonu także wtedy, kiedy Ty nie jesteś zalogowany do banku, a np. sprawdzasz swoje maile lub przeglądasz strony internetowe.
Dlatego:
-
Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
-
Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
-
Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
-
Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.
-
Uważaj na kontakt telefoniczny, sms’owy i mailowy ze strony oszustów o rzekomo zagrożonych Twoich oszczędnościach w banku
-
BEZPIECZNE FINANSE SENIORA, CZYLI JAK NIE PAŚĆ OFIARĄ OSZUSTWA METODĄ „NA WNUCZKA” CZY „NA POLICJANTA”
-
BEZPIECZEŃSTWO FINANSOWE W BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ – PRZESTĘPSTWA FINANSOWE ZWIĄZANE Z BANKOWOŚCIĄ ELEKTRONICZNĄ
-
PORADNIK BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA ZE ŚRODKÓW KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ W CYBERPRZESTRZENI
-
Bezpieczne zakupy w Internecie - dobre praktyki
-
Fałszywe reklamy posty i domeny
-
Fałszywe wiadomości SMS
-
Oszustwa na BLIK